دانـــــشـــــجــــــویـان هــــــوشـــــبــــــری 91 ایــــلام

دانـــــشـــــجــــــویـان هــــــوشـــــبــــــری 91 ایــــلام
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشجویان هوشبری ورودی 91 و آدرس hbilam91.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





X

تبلیغات

 

                                     بیهوشی و داروهای آن

داروی بیهوشی اتومیدت(Etomidate)

-ایمیدازول کربوکسیله- دارای شروع اثر سریع وطول اثر کوتاه می باشد(القای بیهوشی با اتومیدت کمتر از ۳۰ ثانیه طول می کشد و ریکاوری از آن سریعتر از باربیتورات هاست)-استفاده در بیماران با مشکلات قلبی-تنفسی-در بیماران دارای ذخیره قلبی محدود مفید است(پایداری قلب وعروق ایجاد می کند)- می تواند کانون های صرعی را فعال کند-فعالیت قسمت قشری فوق کلیه را به مدت8-4ساعت سرکوب می کند-در جراحی پر استرس داروی خوبی نیست-مقدار برای القای بیهوشی:4/0-2/0میلی گرم/کیلوگرم وریدی.

اثرات اتومیدت :

فشار خون-ضربان قلب-مقاومت عروقمحیطی:بدون تغییر تا کاهش.

جریان خون مغزی(CBF) وفشار داخل جمجمه ای (ICP):کاهش.

-اتومیدت می تواند تضعیف تهویه ایجاد کند-بی دردی نمی دهد.

-اشکال این دارو:

دردناک بودن تزریق-حرکات عضلانی غیر ارادی-افزایش احتمال وقوع تهوع و استفراغ پس از عمل.

داروی میدازولام

-بنزودیازپین-ضد تشنج-آرامبخش-ضد اضطراب یا دلهره-هم به عنوان پره مد و هم بعنوان اینداکشن کاربرد دارد-بی دردی نمی تواند بدهد-آمپول آن شکل های متفاوتی دارد(به هنگام کشیدن میدازولام به دقت آمپول آن را نگاه می کنیم چون شباهت بسیار زیادی با آمپول نئوستگمین دارد)-هر آمپول می تواند شامل: 5mg/ml یا10mg/5ml باشد-در ایران غالبا به صورت آمپول 5mg/mlمی باشد-در سرنگ های 5cc یا10cc کشیده می شود و رقیق می شود(بستگی به روتین اتاق عمل دارد)-اول بهتر است در سرنگ آب مقطر کشیده شود و بعد میدازولام(این کار برای تنظیم بهتر انجام می شود).

-طرز کشیدن میدازولام1میلی گرم:در سرنگ 10ccکشیده می شود:(1ccمیدازولام1میلی گرم+9ccآب مقطر).

-طرز کشیدن میدازولام 5/0 میلی گرم (نیم میلی گرم):در سرنگ 5cc کشیده می شود:(1ccمیدازولام+4cc آب مقطر).

-میدازولام به مقدار5/2-1میلی گرم وریدی می تواند برای آرامبخشی هنگام بیحسی ناحیه ای و همچنین روشهای درمانی کوتاه مدت موثر باشد-شروع اثر سریعتری نسبت به دیازپام دارد-میل ترکیبی میدازولام با گیرنده بنزودیازپین حدودا دو برابر دیازپام است که با قدرت اثر بیشتر این دارو مطابقت دارد.

در مقایسه با دیازپام.....ایجاد می کند:-فراموشی بیشتر-آرامبخشی کمتر بعد ازعمل.

-مقدار برای القای بیهوشی:2/0-1/0میلی گرم/کیلوگرم وریدی-میدازولام در مقایسه با نسدونال شروع نا هوشیاری آهسته دارد(شروع اثر میدازولام آهسته تر از نسدونال بوده ولی طول اثرش بیشتر از نسدونال است)-می توان با تجویز مقدار کمی مخدر -مانند فنتانیل به مقدار100-50میکروگرم/کیلوگرم وریدی-1 الی 3 دقیقه قبل از میدازولام شروع نا هوشیاری را تسهیل کرد-هذیان هنگام خروج از بیهوشی رخ نمی دهد-محلول در آب بودن ای دارو احتمال درد شدیدیا جذب متغیر پس از تزریق داخل عضلانی یا درد هنگام تجویز داخل وریدی این دارو را کاهش می دهد.

اثر بر روی فشارخون:بدون تغییر تا کاهش -اثر بر روی ضربان قلب:بدون تغییر-مقاومت عروق محیطی:بدون تغییر تا کاهش- جریان خون مغزی:کاهش تا بدون تغییر-فشار داخل جمجمه ای:بدون تغییر تا کاهش  -عدم تضعیف تهویه-اثربر روی تهوع واستفراغ :بدون تغییر تا کاهش-میدازولام توسطP450 3A4کبدی به طور انتخابی به یک متابولیت واحد غالب و غیر فعال به نام 1-هیدروکسی میدازولام متابولیزه می شود.

                   

 داروی کتامین

-بی رنگ-هوشبرانفکاکی(Dissociative)-برای بیهوشی کوتاه مدت-در آمپول نگهداری می شود (غلظت1%(سیاه)-غلظت5%(سبز)-غلظت10%(قرمز))-به صورت ویال هم وجود دارد.

دوز بیهوشی به صورت وریدی(کیلوگرم/میلی گرم):2-1

زمان ظهور بیهوشی(وریدی):30 ثانیه بعد از تجویز- دوز بیهوشی به صورت عضلانی(کیلوگرم/میلی گرم) 8-4 - زمان ظهوربیهوشی(عضلانی):4-2دقیقه بعد از تجویز- زمان لازم برای برگشت از بیهوشی وبیداری وهوشیاری:20-10 بعد از تجویز می باشد اما برقراری هوشیاری کامل ممکن است90-60 دقیقه طول بکشد-خاصیت بی دردی سوماتیک(سطحی)دارد و خاصیت بی دردی احشایی ندارد--محرک سمپاتیک می باشد(نبض و فشار خون را افزایش می دهد-راههای مصرف متعدد دارد- راههای تجویز:وریدی و عضلانی- بیهوشی جدایی انداز(هم کارتضعیف و هم کار تقویت را در بخش هایی از مغز انجام می دهد)-بیمار هوشیار می باشد اما بی دردی و فراموشی دارد-گاهی اوقات چشم بیمار بسته نمی شود-روی سیستم های بدن خاصیت تضعیف کنندگی ندارد مانند قلب و راههای هوایی تا حدودی رفلکس های آن باقی می ماند.

-کنتراندیکاسیون کتامین(تمایل به مصرف نمی باشد):

در بیمارانی که فشار خون دارند-صرع-هایپر تیروئید-بیمارانی که چشم شان زخم دارد-در موارد اختلالات روانی.

داروی نسدونال یا تیوپنتال(Thiopental)

ویژگی:

-رایج-قیمت مناسب-ضد تشنج-ICP را کاهش می دهد-بصورت پودر زرد رنگ می باشد که در ویال های 500mgیا1gوجود دارد.

-ویال های 500mg را با 10cc آب مقطر ترکیب می کنیم و ویال های 1g را با 20cc آب مقطرترکیب می کنیم تا نسدونال5%درست شودو 10ccاز محلولی که درست کرده ایم را در سرنگ 10 ccمی کشیم  که در این صورت هرcc معادل5% یا 50mgمی باشد و بروی سرنگ برچسب نسدونال 5% را می زنیم-نسدونال در سرنگ 10ccکشیده می شود-سرنگ با برچسب قابل قبول است-از غلظت های 5% یا 2/5% این دارو استفاده می کنیم.(در بیماران حساس و کودکان بهتر است از غلظت2/5% استفاده شود)-تهیه نسدونال 2/5%:5ccنسدونال5% + 5ccآب مقطر-مقدار برقراری بیهوشی:5-3 کلیو گرم/میلی گرم-2 هفته ممکن است در بدن باقی بماند-صرفا باید IVتزریق شود-اگر وارد شریان شود شریان را منقبض می کند و دست فاقد حرکت می شود و در نتیجه اسپاسم شریانی رخ می دهد-کاهش فشاری که میدهد به خاطر کاهش بازگشت وریدی است-

موارد استفاده از نسدونال:

-بیهوشی-برای آرام کردن بیمار در ICU.

-نسدونال را نباید در موارد زیر بکار برد:

-در عفونت های حاد تنفسی-در هایپوتانسیون-در بیماری پورفیریا.

بی دردی:

دادن یک مخدر  یا غیر مخدر ضد درد  در بیهوشی وریدی یا بیحسی  موضعی

مخدر: (الفنتانیل.فنتانیل.فنوپریدین.پتدین. نالبوفین. مرفین. دیامرفین)

غیر مخدر: دیکلوفناک

روش: عضلانی.وریدی(بلوس.انفوزیون).اسپاینال. اپیدورال

نکته:استفاده از داروهای بدون محافظ زیرا این محافظها در صورت ورود مستقیم به داخل اعصاب ممکن است سمی باشند

شل کننده عضلانی

انواع: سوکسامتونیوم :در لوله گذاری مشکل یا در موارد اورژانس

به محض تحلیل اثر ان استفاده از ترکیبات کورار:( اتراکوریوم. سیس اتراکوریوم. وکورونیوم.رکورونیوم.پانکرونیوم.توبر کورارین).

شل کننده ها بر حسب طول اثر:

کوتاه:وکورونیوم-رکورونیوم

متوسط:آتراکوریوم- سیس آتراکوریوم

بلند:پانکرونیوم


نظرات شما عزیزان:

m
ساعت1:14---29 فروردين 1393
مرسی از اینکه مطلب علمی گذاشتین

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 28 فروردين 1393 ] [ 1:22 ] [ امین ]
درباره وبلاگ

خدایا من از اینکه به سوی تو بشتابم دلتنگ نیستم اما بیش از این چشم دارم تا به نعمتی که برمن می بخشی شایسته باشم. خداوندا اکنون که بنا بر لطف و رحمتت این جایگاه پاک و مقدس را بر ما عطا فرموده ای که بتوانیم ذره ای اگر چه ناچیز به بندگانت خدمت کنیم به همه ی ما این قدرت را بده که بتوانیم از این فرصت بزرگ به بهترین نحو استفاده کنیم و در روز حساب رسی در پیشگاهت شرمنده نباشیم. آمِــــــــــــــــــــیــــــــــــــن ***به وبلاگمون خوش اومدی***
برچسب‌ها وب
اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392
امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 2
بازدید کل : 1633
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 227
تعداد آنلاین : 1



دریافت کد قلب دنبال موس چت روم
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جست و جوی گوگل
دریافت کد جملات شریعتی
ابزار پرش به بالا ابزار پرش به بالا
دریافت کد قلب دنبال موس چت روم

قالب